måndag 27 augusti 2012

Skönlitteratur och historia!

Detta blogginlägg skall dock inte handla om historiesyner utan om skönlitteratur/romaner som anspelar på en historisk verklighet. Jag syftar på böcker som handlar om historiska personer och historiska händelser. Skolans bokklubb som jag försökte starta blev aldrig av, men här kan du och dina kamrater diskutera intressanta böcker. 

Jag tänkte inleda med några exempel på böcker som jag själv läst eller läser:
  • Legionären och Centurion - Simon Scarrows serie om två romerska legionärer. De är typiska för genren. En författare som hoppas på att hans romaner skall filmatiseras. Filmatiseringar skulle bli usla B-filmer med Rutger Hauer och gå direkt till DVD-hyllan. Det säger det mest om handligen, men det historiska innehållet är initierat. 2/5.
  • Onåd - Dick Harrison. Om Västeuropeiskt 600-tal. Jag läser den nu och återkommer med en kortare recension, men en oerhört intressant läsupplevelse. (5/5)
  • Alatriste - Arturo Pérez-Reverte. 1500-talets Europa och de två hjältarna Alatriste och Inigos äventyr. Kultur, filosofi och spansk politik i en härlig spännande blandning. Böckerna rekommenderas, men jag tror de enbart finns på engelska och spanska. Tyvärr är filmen usel då fyra böcker tryckts ihop till en två timmars film vilket gör filmen osebar. 5/5.
  • Operation Oden - James Holland. Romanens inledning är riktigt bra, men efter halva boken inser jag att hjälten Jack Tanner egentligen är John Rambo. Han massakrerar de mordiska och omänskliga tyskarna som om de var myror under Tanners förstoringsglas. Usel. 1/5.
Har du fler exempel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar