onsdag 12 september 2012

Fyra filmer

Vi har nu sett korta klipp ur fyra filmer. Ja, jag vet - det kan vara svårt att hänga med i handligen i filmerna, men det är dock inte poängen. Min poäng är att genom dessa fyra filmer visa (mycket förenklat) fyra källkritiska problem.

King Arthur - Trovärdighet
Slaget vid Poltava - Synvinkel
The Green Berets - Tendens
The American Dream - Beroende och urval

Filmer har självklart fler källkritiska problem förutom dessa, men jag hoppas poängen med filmtittandet har gått fram. Tänk även på hur vi har analyserat de olika klippen under lektionerna! Vad är det historiska sammanhanget?

2 kommentarer:

  1. Vad det historiska sammanhanget är fodrar ett lika enkelt svar som frågan antar jag; filmerna har skett i kronologisk ordning?
    Annat som man kan utläsa av filmerna är att samtliga undantaget "Slaget vid Poltava" handlar om Anglosaxiska skeenden. Dessutom är såväl "King Arthur" som "The Green Berets" producerade av Hollywood medan "The American Dream" är en uppmaning av den ultraliberala amerikanen Tad Lumpkin till USA att stödja "The Libertarian Party" - ett parti som fram till 2006 presenterade sig som anarkister. Det innebär att både "The Green Berets" och "The American Dream" är filmer skapade för politiska syften, ad notam; USA dominerar modern filmkultur och därmed också mångt och mycket av den påverkan vi tar in därav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag förstår inte riktigt. Är poängen att alla filmer är skapade i politiska syften? Så skulle jag inte säga är fallet med King Arthur i alla fall men för övrigt stämmer det. King Arthur är väll snarare historiskt felaktig på grund av kommersiella intressen. Nationalism och riddarideal slår ju aldrig fel hos en bred blockbuster-publik.

      Radera