Historien om det trojanska
kriget kommer ursprungligen från Iliaden och Odyssén, troligen de mest äldsta
texterna skrivna av greken Homeros, cirka 700 år f.Kr. Berättelsen om Troja
varar omkring 1200 år fr. Kr, kriget startar med förbjuden kärlek. Prins Paris
förälskar sig i den spartanska drottningen Helena och för sedan henne med sig
till Troja hans hemstad, där hans bror Hector anses som den största trojanske
förebilden. Med krigshjälten Akilles i täten ger sig den grekiska armen av till
Troja för att hämta tillbaka drottningen.[1]
Det här kan tolkas på två sätt, enligt filmen är kärleken mellan Helena och
Paris ömsesidig, men hur kan man veta detta? Vissa menar istället att Paris
kidnappade Helena och förde henne med sig hem till staden Troja. Andra anser
att Helena var förälskad i honom och följde med frivilligt.[2]
Deras kärlekshistoria kan med andra ord diskuteras.
Fler
tankar som slår en, är om dessa tre gestalter, Paris, Hector och Akilles har
funnits på riktigt eller om dem endast är skenbara personer som uppträder i de
grekiska myterna. Deras existens diskuteras ideligen, av historiker och
litteraturvetare. Än så länge har inget
klart svar färdigställts, dock anser många att dessa tre personer enbart
förekom i litteraturen.[3]
Det diskuteras även om staden Troja har funnits på riktigt, en del forskare
anser att det inte fanns någon historisk förankring i Homeros verk och att
staden därför inte kan pekas ut. Dessa forskade drog slutsaten att Troja eller
Ilion som staden egentligen hette bara fanns i sagorna. Men efter många års
granskning och forskning lyckades Frank Calvert finna staden.[4]
Denna utgrävda stad som har hittats var en liten, och inte alls storslagen stad
som både Homeros och Petersen, filmens producent framställer den.[5]
Andra
källkritiska aspekter som väcks under filmens gång är tiden, i Iliaden utspelar
sig kriget i ungefär 10 år medan i filmen enbart i några veckor. Berättelsen om
den trojanska hästen stämmer heller inte överrens med Homeros skrifter. Enligt hans
texter förekommer hästen efter Akilles död, som är slutet på Iliaden. Medan i
filmen existerar hästen innan Akilles död.[6] Att lägga mynt på de dödas ögon, är
också ett misstag i filmen. Eftersom det första myntet inte uppfanns förrän
cirka 600 år senare än filmens period.[7] Den
grekiska begravnings traditionen gick även ut på att placera mynt i munnen på
den döde inte på ögonen.[8]
Förbjuden
kärlek är en mycket central del av filmens gång. Vilket fick mig att undra om
det trojanska kriget verkligen har hänt, eller om det bara är en
kärlekshistoria. I filmen får man nämligen följa med alla tre krigshjältar
gestalter Paris, Hector och Akilles och deras kärleksliv, vilket sänker filmens
historiska syfte och trovärdighet. Detta gör dock Troja till en bra och
spännande film, men ur en historisk synvinkel gör det svårt att ta filmen/kriget
på allvar. Eftersom det är detta kärleksdrama som styr handlingen framåt.
Filmen tenderar också till att vinklas till det trojanska folkets fördel,
eftersom det endast är grekerna som anfaller, och Troja endast tar till
självförsvar för att skydda sitt folk. Det är även staden Troja som bränns ner
och därmed slutar filmen. Detta gör att man har medlidande för Troja. I filmen
stöttar man också automatiskt kärleken mellan prins Paris och drottningen Helena.
Slutsaten blir då att filmen är vinklad till Trojas fördel.
[1] Valdenshistoria.se
Film
”Troja” skriven 13.04.2011
hämtad 2012-09-09 http://varldenshistoria.se/grekerna/film-troja
[2]
Wikipedia.se Trojanska kriget skriven 2012-06-18 hämtad 2012-09-09 http://sv.wikipedia.org/wiki/Trojanska_kriget
[3] Valdenshistoria.se
Film
”Troja” skriven 2011-04-13 hämtad 2012-09-10 http://varldenshistoria.se/grekerna/film-troja
[4] Informationskompetens.wikipaces.com
Troja, trojanska kriget författare Malin G och Frida H hämtad 2012-09-10 http://informationskompetens.wikispaces.com/Troja,Trojanska+kriget
[5] Valdenshistoria.se
Film
”Troja” skriven 13.04.2011
hämtad 2012-09-10 http://varldenshistoria.se/grekerna/film-troja
[6] Valdenshistoria.se
Film
”Troja” skriven 13.04.2011
hämtad 2012-09-11 http://varldenshistoria.se/grekerna/film-troja
[7] Valdenshistoria.se
Film
”Troja” skriven 13.04.2011
hämtad 2012-09-11 http://varldenshistoria.se/grekerna/film-troja
[8] Valdenshistoria.se
Film
”Troja” skriven 13.04.2011
hämtad 2012-09-11 http://varldenshistoria.se/grekerna/film-troja
Mycket intressant, framförallt eftersom du har antagit dig en något svårare uppgift: Att skriva en källkritisk text om en film som löst baserar på en fiktiv text vars historiska riktighet i sig är material för diskussion.
SvaraRaderaDet som slår mig dock är att författaren verkar utgå från att det Trojanska kriget verkligen inträffade så som i filmen. Efter att ha googlat runt lite hittade jag från Unviserity of Cincinnati och Archeology Institute of America stöd som talar emot detta. Åtminstone verkar kriget inte ha utspelat sig som filmen (och Homeros verk)visar. De arkeologiska fynd som har hittats visar på att "Troja" kan ha varit en riktig stad som existerade under tiden för berättelsen. Notera dock kan; staden kan också aldrig ha funnits, den kan ha varit mindre, den kanske aldrig var belägrad, den kanske hade ett annat namn.
Alla dessa frågor gör diskussionen svår eftersom man utgår från en rad teoretiska frågor och föreställningar som helt saknar bevis. Jag tycker dock du har gjort ett bra jobb eftersom du tar upp relevant information, håller dig till ämnet och gör konkreta jämförelser mellan film och Homeros verk.
Källor:
http://www.cerhas.uc.edu/troy/q404b.html
http://www.archaeology.org/0405/etc/troy.html
Intressant.... Att det är svårt att ta en film seriöst när den främst riktar in sig på kärlekstrams kan vara förståeligt. Men om de kärleksförhållanden som framkommer i filmen har ett historiskt underlag (eller inte) så är det även då förklarligt. Det sägs att den förbjudna kärleken är den mest spännande. Och under krigstider kan det inte vara helt ovanligt att vilja fokusera på någonting annat än krig och eländigheter, exempelvis kärlek.
SvaraRaderaFilmskaparna har valt att göra en spelfilm, som både ska informera och underhålla. Och det är allmänt konstaterat att många människor tycker om att se kärlek och drama, kanske för att det är lätt att sympatiera till om man bor i ett tryggt samhälle?
Personligen tror jag att kärlek i krig och/eller konflikter är ett effektivt sätt för människor att se varandra som just människor. Den tyder på gemenskap och tolerans gentemot varandra och den kan till och med förena befolkningsgrupper!
vad är syfte med filmen? vad dem lyfta fram?
SvaraRadera/Aman Nazari