Denna amerikanska propaganda film är ifrån 50-talet, den framställer homosexualitet som en sjukdom. Citat såsom ”all homosexuals are not passive, some resort to violence” används, utan någon grundläggande fakta som stödjer denna felaktiga tes. Vilket skapar en felaktig spridning av information i denna film.
Syftet med denna propaganda film är att varna unga pojkar
för äldre homosexuella män. ”After seeing this film you will think twice about
hitching a ride” I filmen liftar en yngre pojke med en äldre man, och under
filmens gång lär sig tittaren att denna äldre man är homosexuell, och att den
yngre pojken borde vara försiktigare med vem han väljer att lifta med. Att det
är just en ung man och en äldre man som medverkar i denna propaganda film
påvisar att pedofiler lätt kopplades samman med homosexualitet under denna tid
i Amerika. När man i dagens samhälle studerar denna anti homosexuella
propaganda väcks tankar snabbt om att det den egentligen varnar för är
pedofiler, i synnerlighet för unga killar.
Under denna tidsperiod i Amerika utvecklades homosexuella
till samhällets nya syndabockar, som blev beskyllda för mycket ont. Vilket
också framkommer i filmen, där det nämns att dessa människor är sjuka, och att
homosexualitet i sig är en psykisk sjukdom. Att man ska akta sig för dessa
farliga människor är ett budskap i propagandan. Gårdagens syndabockar tycks sig
vara homosexuella, medan i dagens samhälle är det pedofiler som yngre blir
varnade för. Varför dessa två blev sammankopplade, är svårt att få förståelse
för, eftersom det är helt skilda saker.
Bakgrunden till dessa homofoba tankar kan bero på att synen
på homosexuella har under historiens gång varierat mycket inom olika kulturer.
Under 1600-talet utförde kyrkan stränga straff för homosexuella handlingar, och
under 1700 och1800 talet utvecklades dessa straff sedan till lagstiftning.[1] På 1900-talet hade tankarna kring homosexualitet
omvandlats från först synd, till brott och därefter till vansinne. Att vara
homosexuell betraktades som att ha en psykisk störning.[2] Det
var främst kring 40 talet och framåt som dessa idéer spreds och orsakade till
att homosexualitet ansågs som en psykisk sjukdom.[3] Detta
kan vara en förklaring till varför denna propaganda film visades under 1950
talet. Vid slutet av 60- talet skapades många protester över samhällets
trakasserier kring homosexualitet. Bland annat skapades en politisk gayrörelse
i San Fransisco och i New York, som predikade stolthet (pride) över olika
sexuella läggningar. Det var ifrån dessa gayrörelser pride firandet växt fram
(som lever kvar än idag) och dessa två stater blev tillflyktsorter för många
homosexuella i USA.[4] Under 70-talet växte dessa
rörelser fram ännu mer i både San Fransisco och New York, dock var fortfarande
många konservativa stater emot homosexualitet. Det är faktiskt inte förens år
2003 som diskrimineringen av homosexuella avslutades i Amerika, då en lag av
högsta domstolen skapades.[5] För att se kontraster
kan denna lag jämföras med Sveriges datum för den, vilket var år 1979. Detta
var året som klassificeringen av homosexuella som psykisk sjuka försvann.
På grund av dessa hemska fördomar som bestod under en allt
för lång tidsperiod i Amerika, drog sig såklart många för att berätta om sin
homosexualitet. En rädsla för att bli fördömd spred sig i landet, vilket
orsakade till att många förnekade sin egentliga läggning. [6] Att leva i ständig lögn och tystnad framkallar
även en psykisk ohälsa, vilket inte heller är sunt. Dessa anti gay propaganda
filmer som visades i USA gav upphov till att många mådde psykiskt dåligt under
denna tidsperiod. Dels existerade en förnedring och en diskriminering för dessa
personer. Och genom att städerna San Fransisco och New York blev
tillflyktsorter för många homosexuella människor, skapades en segregering och
därefter ett utanförskap för homosexuella. Då dessa två städer utvecklades till
”gayorter” medan resten utav de konservativa staterna i Amerika vände sig emot
detta liberala tänkande. Än idag kopplas New York och San Fransisco samman som
gayorter och frirandet utav pride fortsätter även idag, och inte bara i dessa
städer utan i stora delar i resten av världen också.
En annan kvarleva som fortfarande finns i dagens Amerika som
kan ha präglats utav historien och dess syn på homosexuella, är don´t ask don´t
tell regeln. Den innebär att den Amerikanska armén endast tillåter homosexuella
i försvaret, men enbart om de håller sin sexuella läggning i hemlighet. [7] Visserligen har president Obama utryckt att han
vill ta bort denna regel, men han föredrar om beslutet fattas av senaten. En
utredning om detta startade i december år 2010. [8] Att
sådana lagar fortfarande existerar i dagens USA visar ett tydligt tecken på att
tidigare tankar kring homosexuella fortfarande lever kvar och präglar människor
ännu. Kanske kan denna anti homosexuella propaganda spela roll i detta, och
vara en stor del till orsaken om varför just don´t ask don´t tell och liknanden
regler fortfarande existerar i Amerika.
Bilaga
Källförteckning
Rfsl.se Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och
transpersoners rättigheter Homosexuella hämtad 2013-03-18 http://www.rfsl.se/?p=923
Rfsl.se Widegren och Ytterberg Homosexuellas
rättigheter publicerad från folkhälsoinstitutet 1995, hämtad 2012-03-18 http://www.rfsl.se/nykoping/orginal97/homo6raett/h6r-inledning.html
Sydsvenskan.se TT-Reuters Nytt förbud för öppet
homosexuella uppdaterad 2010- 10-21, hämtad 2013-03-18 http://www.sydsvenskan.se/varlden/nytt-forbud-for-oppet-homosexuella/
Wikipedia.org Unites states of America uppdaterad
2013-03-13, hämtad 2013-03-18 http://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_history#United_States_of_America
Detta är som du säger en film med en tydlig propaganda syfte. Filmen som utger sig för att vara en film med tips på hur du undviker att bli utsatt vill även sprida budskapen att homosexualitet är fel.
SvaraRaderaJag tycker även att din koppling till Amerikanska armén var ett bra exempel på hur detta lever kvar idag. Jag själv anser dock att man kan se detta inom andra områden också. Sättet filmen är uppbyggd på, att man som individ ska tänka på hur man agerar ger intrycket att om något nu händer står du för en del av skulden, kan vi idag tydligt se i sättet vi ser på sexbrott i världen. Vikten i vad offret hade på sig eller om denne var alkoholpåverkad ger intrycket att brottet kunde förhindrats och att man själv står för en del av skulden.
Även detta kan man se i den amerikanska armén. I dokumentären The invisble war som handlar om sexbrott i den amerikanska armén. Där får man reda på att arbetet för att förebygga dessa brott ligger i att upplysa, mestadels, kvinnor män i vissa fall även män om hur de själva kan agera för att undvika att bli utsatta. Sättet som man ser på offren som en del av problemet lever alltså kvar än.
Intressant. Tänk på att det är svårt att förhindra brott eftersom det är svårt att gripa brottslingar innan de begått brott (alltså de facto innan de är brottslingar) i en demokrati. Det är svårt att förebygga brott genom att på något sätt försöka påverka möjliga brottslingar. Det är alltid enklare att försöka skydda sig från brott. Exempelvis att undvika att lägga din dyra stereo synlig i bilen.
SvaraRadera