Propaganda har i alla tider använts av makthavare, av
religioner och i krig som ett effektivt sätt att skapa sympati för en persons
eller grupps särskilda intressen. Inom begreppet ryms allt från kyrkans korståg
till Nordkoreas antiamerikanism. Propaganda kan ta sig uttryck i många olika
former. Allt från enorma affischer med slagord och tydliga nidbilder till mer subtila
och oskyldiga saker som barnprogram och serietidningar.
Ett av de
mer undangömda exemplen på propaganda är Rune Andréassons välkända serietidning
Bamse världens starkaste björn som började publiceras under sent 60-tal som en
serietidning riktad till barn. Andréassons berättelse delar likheter med ett
annat barnprogram under 70-talet: Vilse i pannkakan. Både Bamse och Vilse i
pannkakan uppvisar ett vänstervinklat tankesätt, och båda presenterar en, för
en vuxen tydlig, nidbild av kapitalister.
I Bamse
finns den girige och omoraliske Krösus sork och i Vilse i pannkakan
representeras den onda kapitalisten av Storpotäten som enbart ser till sina
egna intressen och bara odlar potatis för att stoppa i egen ficka, så han kan
bli ännu större.[1] [2]
Men varför skapades två vänstervridna barnserier så kort tid efter varandra,
och vad hade de för syfte? För att förstå detta måste vi gå tillbaka till
slutet av 60-talet.
Under sent 60-tal och under hela 70-talet
drar det som kom att kallas för vänstervågen över västvärlden. Bakgrunden till
varför vänstervågen uppstod är omtvistad men enligt en historiematerialistisk
synvinkel är den mest betydelsefulla faktorn antagligen ungdomens starka
känslor rörande Vietnamkriget, där man ifrågasatte stormakten USA:s rätt att
blanda sig i en inrikesangelägenhet i Vietnam. Historieidealisterna påtalar troligen
snarare hippierörelsens idéer om fred och kärlek som tog sig uttryck i
populärkulturen, med John Lennons Imagine och Happy X-mas (War is over) i täten,
som den mest betydelsefulla faktorn.[3]
Kombinationen av den både inhemska och globala kritiken mot USA
tillsammans med att populärkultur världen över tog starkt avstånd från krig och
Vietnamkriget i synnerhet gjorde att 40-talistgenerationen vände sig bort från
USA och istället såg mot Sovjet och Kina. [4] I Bamses skola i ett
nummer från tidigt 70-tal beskrivs exempelvis den kinesiska revolutionen i
positiva ordalag:
I Beijing finns världens största torg [...] Den himmelska
fridens torg. Där samlades den 1 oktober 1949 miljoner människor för att höra Mao
Zedong utropa Folkrepubliken Kina. Landet var befriat från de krigsherrar,
affärsmän och utlänningar som tidigare styrde. Före denna befrielse svalt vissa
år många miljoner människor ihjäl. Efter 1949 har man delat på maten mer
rättvist och ingen svälter. Det är en av 1900-talets viktigaste händelser - var
fjärde människa på jorden är ju kines.[5]
Den bild av
revolutionen som här presenteras för barnen är starkt idealiserad. Här
porträtteras även affärsmän återigen som något negativt som Kina blivit
”befriat” ifrån. Rune Andréasson är här uppenbart partisk och tar ingen hänsyn
till tendenskriteriet. Han väljer att medvetet lyfta fram en positiv bild av
Mao och revolutionens konsekvenser, och utelämnade helt de många offer som krävdes
i kollektiviseringen av landet.[6]
Med
bakgrundsinformationen om vänstervågen går det nu att besvara utgångsfrågan:
”varför skapades de just då och vad var deras syfte?”. Eftersom stora delar av
kulturvärlden som sagt präglades av de nya idéer hippiekulturen förde med sig, och
en allmänt anti-USA stämning rådde i stora delar av västvärlden så kom även
svensk kultur att präglas av dessa nya idéer. Som en motpol till det
kapitalistiska USA, som man ville kritisera, lyftes socialismens och kommunismens
solidaritet fram i enlighet med hippiekulturens värderingar. Här blev det
således viktigt för kulturpersonligheter att indoktrinera den kommande
generationen i den rådande USA fientligheten. Ur denna ambition skapades därför
Bamse och Vilse i pannkakan med onda kapitaliseter och budskap om solidaritet
och rättvisa.
Idag har Bamse
fått en klart nedtonad politisk färgning liksom andra nutida barnprogram. Dock
har inte ambitionen att använda barnprogram som ett verktyg för propaganda
förändrats. Så sent som 2011 var Bamse åter utsatt för hård kritik – nu för
sitt samarbete med Migrationsverket. Här visar Bamse att det inte är så farligt
att få avslag på sin asylansökan, man får ju träffa sin familj och sina
kompisar igen när man kommer hem.[7] Återigen en starkt
förenklad och idealiserad bild av verkligheten. Dock ej längre vänstervriden.
[1] Krösus sork. http://tinypic.com/view.php?pic=2j4ehic&s=6
, http://tinypic.com/view.php?pic=34gxdh5&s=6
2013-03-19
[3] Larsson,
A H. Vänstervågen. http://www.ne.se/article/article.jsp?i_art_id=346913&originalURI=/v%25C3%25A4nsterv%25C3%25A5gen
2013-03-19
[4] Ibid.
[6] Lundahl
B. Kina. http://www.ne.se/kina/historia/folkrepubliken-den-socialistiska-omvandlingen-av-landet 2013-03-19
[7] Bamse
och migrationsverket. http://www.dagenskonflikt.se/wp-content/uploads/2011/05/bamse_liten-14-28-29.pdf
2013-03-19
Intressant ämne! Bra att du tar ett välkänt ämne för SVENSK propaganda som ändå är tillgängligt för analys. Källhanteringen är god, du lyfter fram små men viktiga detaljer med hjälp av källorna. Good sport, laddie
SvaraRaderaMycket bra analys i och med sammanhanget och bakgrund!
SvaraRaderaKunde ha lite mer ingående analys och gräva djupare i sammanhanget.